Er det Mor eller McDonalds der snyder Far?

Mc-Donalds

Amerikansk reklamefoto der strutter af sundhed og etik. Her fra McNorthCarolina

Hvis man vil bevare sine fordomme, er den bedste metode, at lade være at udfordre dem og helst lade dem være helt i fred. På den vis er det lykkedes Far at at bevare alle sine fordomme om McDonals. Ved ikke at opsøge denne såkalde familierestaurant har Far et klart billede af en burgersnask der serverer lortemad, der er så usundt at man dør af det (hvilket han fik bekræftet i Super Size me filmen, for han opsøger gerne fordomsbekræftelse. red) og som smager af pap. Deres restauranter er et udtryk for øjnbæ-mortorvejs-drive-in-farstfood-kultur, som underminerer en sund dansk madtradition og så er det deres skyld regnskoven bliver fældet. Oven i købet dyrker de en usmagelige markedsføring, hvor de med små grimme plastiklegetøjsdyr lokker vores små uskyldige børn til at æde store frituresavlende menuer med det misvisende navn Happy Meal. Den eneste der bliver glad af dem er McDonald pengetank. (Man bør iøvrigt ikke udelukke, at far ved at anvende denne fraværdsmetode i forhold til objektet for dine idiosynkrasier oven i købet har fået forstærket sine synspunkter. En metode, der også benyttes af en del politikere. Red.)

mcdonals affald

Skraldespanden i det lille Valbyhjem bliver sjældent overfyldt, for det er jo ikke hver dag Far ikke er hjemme.

Selvom Far gør sit for at påvirke familien med sine holdninger lykkedes det ikke altid. Men han har dog indflydelse på, at der ikke bliver spist McDonals mad i det lille Valby hjem. I hvert fald ikke når han er hjemme. Han har måske engang i mellem undret sig over, at der har været poser i afaldsspanden med logoer af gyldne måger og har da også mere end en gang set lignende sammenkrøllede poser i mors bil, men man skal jo passe på ikke at være paranoid og iøvrigt tage sine kampe med omhu, så det er blot blevet til en undren i Fars sind.

20131010_074819_resized

“Far jeg synes altså ham Donald laver gode pommes frites og hans bøger er oss gode. Tror bare du er misundelige på han har så flotte farver på sine møbler og dine bare er sådan nogle hvide nogle fra barcelona”

Men i sidste uge blev Far så alligevel udfordret. Han havde ikke været hjemme en aften, så familien måtte finde alternative metoder til at få mad på bordet. Det var så blevet til en tur på McDrive i mors dyt, og så hjem for at nyde de glade måltider i det lille Valbyhjem. Det blev Far oplyst om over morgenbordet næsten morgen af en sin stolte familie. Det havde nemlig haft en kullinarisk oplevelse, hvor den 1 1/2 årige havde indtaget en kæmpe pakke  pommes frites og en hel pakke majonæse og udtrykt stor glæde, ja nærmet tegn på lyksalighed og så havde han også fået en ny ynlingsbog. De grimme plastikdyr i Happy Meals var nemlig blevet udskiftet med bøger, i en kampagne der sætter betydningen af højtlæsning på menuen i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning.

20131008_215251_resized

“Læs gode bøger, læs sammen, læs tit, læs højt” er nogle af de gode råd som McDonald giver og hmmm de er da faktisk rigtig gode.

“Øv” tænkte Far “det er godt nok en god ide de der har fået og passer som fod i hose med de budskaber Far arbejder med i kulturministerens kampagne Danmarks Læser hvor han sidder i følgegruppen. Her har han flere gangen plæderet at vi skal ud hvor folk mindst forventer det, hvis vi skal have de der ikke læser til at læse mere. Det nytter ikke at stå inde på biblioteket med kampagner for de der kommer der ind, for de ved jo godt hvor vigtig læsning er for både børn og voksne.

Se Ny forskning: Læs en god bog og bliv et bedre menneske

“Øv, Øv, Øv det er sgu en så fantastisk ide, at jeg bliver nødt til at indrømme, at Mcdonalds har lavet en god kampagne og nok også fremhæve den i både skrift og tale”. Men han vil stadig forsøge at påvirke sine børn til ikke at spise dårlig mad som ingen har gjort sig umagen med at lave uanset, hvor mange bøger de kaster efter os.

Deres velmenende kampagne tager udgangspunkt i en undersøgelser som viser, at børns læsekompetencer øges med det, der svarer til seks måneders ekstra skolegang, når deres forældre læser fast for dem, mens de er små. Derfor sætter McDonald’s i oktober måned fokus på den gode højtlæsning og børnelitteratur, når restaurantkæden for tredje år i træk deler mere end 450.000 gratis børnebøger ud med alle Happy Meals. Derudover har McDonald’s i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning – Professionshøjskolerne udarbejdet en række små film og gode råd, der gør højtlæsning mere motiverende for både børn og forældre.

Det er en fin og kvalitetsmæssig i orden kampagne de har lavet – håber det smitter af på deres mad 😉

(P.s. Far har faktisk været på McD med Mor for nylig, da bilens eneste stop på en jyllandstur var på Den Gyldne Måge og han nød da vist også McDrive nyeste sunde alternative gulerødder i sin stille forknythed, mens han skulede til familiens fritureorgie Red.)

20131010_074515_resized

“Far overvejede at denne bog jo ikke nødvendigvis er nødvendig at læse for hans søn, da den jo handler om stoppe med at bruge sut og det bruger knægten jo ikke, men så beskylder Mor ham nok for censur, så….”

 

Om saintmichels

www.facebook.com/saintmichels
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>