Hvordan et hul i tæppet blev symbol på den moderne mand, og hos os har vi ikke faste pladser eller…..

stol

Hos os har vi ikke faste pladser eller det siger vi ihvert fald når vi har gæster, i praksis så sidder Far altid tættest på køkkenet og mor i den behagelige stol med armlæn. Hvordan der er blevet sådan fortaber sig i nedgroede vaners magt. Da far i sin tid købte spisestuestolene, hvor der blev købt en enkel rød med armlæn som kontrast til alle de hvide, tænkte han det vist som en herrerstol, hvor familiens overhoved kunne trone. Mor tog straks ejerskab til den ide og har så resideret i den siden.

Som sådan er det nok ikke så mærkeligt, at man får indlevet en fast rutine, med hvem der sidder hvor og sådan er det nok i mange familier. Hos os er det også blevet sådan, selvom vi prøver at italesætte, at vi overhoved ikke er fastgroede og fulde af forandringsparathed, når vi fortæller om at vi ikke har faste pladser.

Her forleden blev den faste pladsfordeling, vi ikke har alligevel omdrejningspunkt for samtalen, da Far under middagen bemærkede “har du set at der er slidt hul i tæppet under min stol, hvordan mon det kan være, at det netop er under min?”

Mor reagerede, men hverken på at Far forudsatte at vi havde faste pladser eller der var slidt hul i tæppet. Næ nej, på det hun hørte som åbenbart var, at Far antydede, det mest var ham der rejste sig når vi sad ved spisebordet og det synes hun vist ikke var en rar eller rimelig antydning!

Som om …. han kunne finde på at antyde at det altid er ham der rejser sig, når familien er samlet om spisebordet. Som om…..han som nogle få arketypiske mænd har et større behov for at fortælle om hvad de bedriver af huslige gøremål  end kvinder har. Men sådan forholdt det sig nu slet slet ikke, det var blot en helt faktuel oplysning om at tæppet på netop ét sted er blevet slidt.

For Far er det lille hul i tæppet, derfor blevet en slags symbol på den moderne mand. Oven i købet en priviligeret én af slagsen. Den slags der selv kan vælge, at han vil sidde tæt på sin familie og samtidig tæt på køkkenet fordi han kan li at være lige der; når han altså ikke lige er på arbejde.

stol 2

Det famøse hul, der er slidt i tæppet lige under fars stoleben, mens der ikke er antydning af slid under de andre stoleben. Tæppet må have ,haft en fejl i vævningen netop her.

Et symbol på den slags moderne mand der er fanget midt i mellem

&

Om saintmichels

www.facebook.com/saintmichels
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *