Mænd der læser er de mest sexede – men hvordan får Bogbranchen fat i dem?

Mænd læser også – men hvordan får bogbranchen fat i dem? spørger Kulturmonitor i dag, og det er sådan noget far beskæftiger sig med når han er på arbejde, men hjemme i Farsunivers kan man heldigvis arbejde med de helt simple svar. Det har vi fundet i en udgave af Euroman, hvor der nok ligger en sandhed gemt i overskriften “Mænd der læser, er det mest sexede….” så der er flere årsager til at det maskuline familieoverhoved i Farsunivers læser godnathistorie for ungerne.

Men svaret er nok lidt mere komplekst, som Kulturmonitors artikel også handler om. Faktisk er der en stor potentiale både hvad angår ligestilling og det at få de fremtidige generationer til fortsat at have lyst at læse, hvis vi får flere mænd til at læse.

I går oplevede jeg Katja Iversen, Årets dansker 2018 , direktør i den internationale organisation Women Deliver. Hun var oplægsholder på en konference hos Altinger.

Hun havde tre hovedbudsksber

  • Nej, der er ikke i Danmark. Vi sakker bagud. Og det koster.
  • Ligestilling er en win-win-win. Økonomisk, socialt, Politisk. Og alle spiller en rolle.
  • Vi ved hvad der skal til. Løsningerne findes. Kom nu igang!

Men hun havde også en del andre pointer, som f.eks. at fædrebarsel ville være et første skridt, fordi det kunne ændre både vores arbejdsmarked, men også give fædre et anderledes forhold til deres børn. F.eks. ændre på det faktum at det er mødre der læser for deres børn. Det at vi har stigmatiseret vores kønssyn ved at tro vi har ligestilling, og derfor ikke arbejder med at ændre de stereotyper der opstår pga. køn.

Katja Iversen havde også en anden historie med til os, hun havde nemlig startet dagen med at holde morgenmøde med ligestillingsminister og flok erhvervsledere der gerne ville ligestilling, men da talen var faldet på lovgivning, var de blevet fjerne i blikket, for det skulle ske ad frivillighedens vej. Hvorpå Katja Iversen tørt konstaterede, “det svarer til at sige til sin teenager at de skal rydde op på deres værelse når de har lyst”

Dagens artikel i Kulturmonitor rammer også ned i kønsstereotyperne, hvor de har fortæller om en mand der møder læseklubben …kun bestående af kvinder.

“En gang om måneden i vinterhalvåret mødes syv mænd tidligt om morgenen på Frederikshavn Bibliotek for at diskutere bøger. De skiftes til at vælge en bog, som de alle skal læse til måneden efter, og når de mødes, skal den, som har valgt, holde et lille oplæg om bogen og dens forfatter –  og give rundstykker.

“Bibliotekarerne var overraskede, da jeg foreslog, at man startede en læseklub for mænd. Jamen, så skulle det da være noget med faglitteratur, mente de! Men da vi mødtes første gang viste det sig, at de, som var mødt op, var lige så interesserede i at læse skønlitteratur. Der er mange fordomme,” ler initiativtageren til læseklubben Hans Lundgren Carlsen.

Han havde tidligere henvendt sig på biblioteket for at blive medlem af en læseklub og var blevet henvist til de eksisterende klubber, hvor der ganske vist kun var kvindelige medlemmer, “men jeg kunne da godt få lov at være med, hvis jeg ville”, som han udtrykker det.

“Så foreslog jeg i stedet, at man oprettede en klub for mænd. Det var bibliotekarerne med på, og vi lavede hurtigt et opslag på bibliotekets hjemmeside, hvor vi søgte mænd til klubben. Der var faktisk overraskende meget interesse, og i efteråret startede vi op. I dag er vi syv medlemmer, og der er flere på venteliste. Men man skal ikke være for mange, for alle skal kunne komme til orde,” siger han.

Bogklub for mænd blev for generisk 
Der er statistisk belæg for bibliotekarernes reaktion: En aktuel opgørelse fra Danmarks Statistik viser, at kvinderne i sidste kvartal af 2018 har læst mere fag- og skønlitteratur end mændene og brugt bibliotekernes tjenester mere. 70% af lydbogsportalen Mofibos brugere er kvinder. Til gengæld er andelen af mænd, der læser fagbøger ugentligt eller hyppigere større end samme gruppe hos kvinderne. Det viser Bog- og Litteraturpanelets Årsrapport fra 2018.”

Det var også en af årsagerne til at man på Gyldendal i 2012 forsøgte sig med en bogklub for mænd under navnet Update.

Her henviser direktør Christina Østerby  til at mænd ofte vælger kulturtilbud, som giver dem et socialt fællesskab, og at det især er dér, bogbranchen har en udfordring og siger til Kulturmonitor

“Dem, der ikke er aktive læsere i forvejen, vil ofte vælge noget sport eller en tur på VEGA med vennerne for at høre musik som fritidsaktiviteter. Bøger er ikke særligt sociale. Der er selvfølgelig mænd, der læser højt for deres børn, men også på det område virker det som om, at kvinderne er mere aktive: Man kan i hvert fald se, at når man spørger børnene, hvor de får deres inspiration til læsning fra, så er det mødrene – mødrene, film og venner. Og så lærere og bibliotekarer i anden række,” siger hun.

“Det, som er interessant, er jo, om jeg så med bøgerne kan tale ind i noget af det samme, som en tur med vennerne til koncert eller fodbold. Det er noget af det, vi strategisk skal til at se på hos Gyldendal. For eksempel ved at man også bliver inviteret til nogle relevante arrangementer, der passer til ens interessefelt.”

I #farsunivers, der skiftes vi til at læse højt for den mindste, når han skal sove, men der er far jo også feminist, der har haft barselsorlov og altså ved at mænd der læser er de mest sexede, så der er jo et incitament til at få knægten til at falde i søvn, og her virker godnathistorier fortrinligt.

Om saintmichels

www.facebook.com/saintmichels
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *