At finde veje til at snakke med vores børn om Corona og karantæne

I krisesituationer som den vi er ramt af lige for tiden, hvor mange af os er i mere eller mindre selvvalgt Corona karantæne er det så vigtigt at vi hele tiden snakker med vores børn om hvad det er der sker.

Som den 7årige i #Farsunivers bemærkede på ved ned af trappen allerede i år “Far, selvom det kun er da tre i coronaferie, synes jeg det er ved at være lidt kedeligt” og det synes Far egentlig også. Men måtte så tage snakken om nødvendigheden.

De mærker jo klart forandringen, alene fordi de ikke er i skole og på institution, men det fornemmer også alvoren både på vores samtaler og specielt i alle mediehistorierne som vi sikker alle konstant følger. Men hvordan går vi så det uden at skræmme dem unødigt, men samtidig få forklaret det alvorlige.

Det kræver vi både for fortalt hvad Corona er, men også refleksivt holder snakken igang om hvad det gør ved os som mennesker ikke at være sammen med andre end vores nærmeste familie, og det strammer med garanti til i de kommende uge.

DR ultra har et godt på, hvordan vi forklare hvad CORONA er i børnehøjde.

Skab refleksion og dialog i familien gennem læsning

Far arbejder til daglig med biblioteker, så naturligvis står læsning højt på dagsordenen i Farsunivers, i hvert fald for ham selv, men så kan man jo bruge denne situation til at få resten af familien med.

Vi kan nemlig læse sammen med vores børn. Bøgerne gør nemlig noget ved os som mennesker. Skønlitteratur udvikler identitet og empati, og i en tid, hvor vi er udfordret og mindes om vores dødelighed, har vi brug for det refleksive rum, som læsningen kan give os, og som kan sætte ord på den nødvendig dialog.

Og så er det jo altså altid fedt at dykke ned i en god bog, uanset om det er en bestemt genre, et bestemt emne eller en specifik forfatter, du er ude efter. Mulighederne er nærmest uendelige, så hvorfor ikke gå på jagt efter noget du ikke har læst før – til glæde for både viden og horisont!

I disse tider, hvor alt helt naturligt handler om corona, karantæne og sygdom, er det oplagt at søge nye indsigter i litteraturens verden.

I Farsunivers læser vi nu Harry Potter med den 7årige. Vi er nået til bog nummer 3. Og selvom den ikke handler om virus og karantæne, så kan den alligevel skabe dialog om den magiske og anderledes verden.

Og hele universet omkring Harry Potter appellerer til en masse andre aktiviteter, som at bygge med lego, samle puslespil, klæde sig ud, samle på kort, lege med tryllestave eller selv skære dem. Som det er med de fleste gode børne bøger er det staten på en masse andet, hvis man lever sig ind i dem.

Men nu er skoler og biblioteket jo lukket, så hvor finder man så inspirationen og adgangen til nye og ukendte tekster? Eller til gode gamle, velkendte og elskede tekster? Og hvad hvis ungerne ikke gider læse – jo det er der alt sammen råd for. 

Heldigvis har vi det digitale bibliotek. Her har covid-19 ingen adgang.
På eReolen.dk er der altid åbent, så grib tabletten eller den bærbare, log ind og dyk ned i de mange muligheder. Du kan også tage børnene med, hvis du også slår et smut forbi de unges digitale bibliotek på eReolenGo.dk (hvor de kan logge ind med deres UNI login, hvis altså deres kommune har adgang).
Er eReolen ikke det du søger, kan du også prøve dig frem i en ny guide hvor du kan finde andre veje til digitale litterære oplevelser på læsdigitalt.dk
Prøv det!

LÆS OGSÅ Mens vi er i Corona-karantæne, skulle vi så ikke finde ro og refleksion, ved at læse nogle bøger? #karantænebøger

Men hvad hvis ungerne ikke gider læse?
Bøgerne gør noget ved os som mennesker. Skønlitteratur udvikler identitet og empati og i en tid, hvor vi er udfordret og mindes om vores udødelighed, har vi brug for det refleksive rum, som læsningen kan give os og som kan sætte ord på den nødvendig dialog i familien.

Men vi oplever sikkert alle sammen at det kniber med tid eller at vores børn siger de ikke gider læse, fordi de sidder bag skærmen og er optaget af YouTube. Det er der faktisk også råd for.

Undersøgelser viser, at læsekurven knækker, når børnene rammer 5. klasse. På dette tidspunkt stopper forældrene ofte med højtlæsning, og lader børnene selv flyve ud i en verden med mange former for digital underholdning.

I en karantæneperiode, som vi alle oplever i disse uger, har vi muligheden for at skabe nye vaner sammen med vores børn. Det er nemlig også bevist, at det er forældre eller faktisk mødre, (men fædre kan jo begynde nu), der er hovedkilden til motivation. Derfor er det afgørende, at man som forældre fortsat inspirerer og motiverer sine børn til lystlæsning.

Igennem læsningen får børnene utrolig stor viden, de opnår flere kompetencer, og de bliver endnu bedre i stand til at forholde sig til sig selv og til andre – ja faktisk til hele det omgivende samfund og altså også en situation med truslen fra corona virus, som vi oplever i disse uger. Alt sammen vigtige brikker i børnenes dannelse.

Man glemmer let, at læsningen faktisk er hovedperson i store dele af ens dagligdag, fx læser vi undertekster på tv, på skilte, reklamer, når man spiller computerspil, på sociale medier osv. Læsning er bare en vigtig del af vores og dermed også børnenes hverdag.

I bibliotekerne har vi skabt projektet ’Læseforældre’ hvor der er samlet læsetips og inspirationsmateriale, som måske kan hjælpe forældre godt på vej til at skabe gode læsevaner. Det kan man se mere om på www.allelæser.dk som bibliotekerne har lavet til alle jer forældre, der synes det er svært at få ungerne til at læse af lyst.

Og så er det jo altså altid fedt at dykke ned i en god bog, uanset om det er en bestemt genre, et bestemt emne eller en specifik forfatter du er ude efter. Mulighederne er nærmest uendelige, så hvorfor ikke gå på jagt efter noget du ikke har læst før – til glæde for både viden og horisont!

I disse tider, hvor alt helt naturligt handler om corona, karantæne og sygdom, er det oplagt at søge nye indsigter i litteraturens verden, og det kan være starten på dialogen i hele familien eller den refleksion i vores eget liv, som vi alle søger i sådan en situation.

Der er masser af bøger der skaber fordybelse, dialog og indsigt, så en situation som denne, hvor mange af os ufrivilligt får en karantæneperiode foræret og hvor kalenderen ikke er fyldt, er det måske chancen for at komme i gang med at læse igen. Og en fantastisk mulighed for at læse og opleve sammen med vores børn.

Så kig ind på det digitale bibliotek, vi holder åbent 24/7 på ereolen.dk

Læsning og digitale medier. En guide til forældre
En del påstår at skærme gør skolebørn til dårligere læsere, det ved vi faktisk ikke ret meget om, men vi ved det er bedre at læse end lade være og hvis den digitale bog er den eneste mulighed så tag fat i den. Vi giver gode råd til, hvordan forældre kan forholde sig til børns skærmvaner og læsefærdigheder.

I stedet for at udråbe skærmen, elektronikken og de digitale medier som en skurk, der truer børns læsefærdigheder, bør vi se på børns skærmvaner og potentialet i de digitale medier.

Derfor giver bibliotekerne i denne lille film en peptalk til, hvordan forældre håndterer denne udfordring og skaber øget læseglæde og læsetræning.

Om saintmichels

www.facebook.com/saintmichels
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *