Og det skete i oktober engang at den gamle fader satte julen i gang

Er det klimaforandringerne eller hvorfor tvinger en juleangst fader sit uskyldige barn til at deltage i juleaktiviteter allerede i starten af oktober?

I #Farsunivers har familiens ældste et rimelig nuanceret forhold til jul (nogen vil nok kalde de anstrengt. RED)

Se f.eks.:
Skal man absolut lyve for sine børn når det er jul?

Chancen for hvid jul øger risikoen for indesneet svigermor

Kastration med pigtråd har afløst julefreden i #Farsunivers

Nedfaren til svigermors julebord og opfaren

Alligevel synes han som flertallet af familien Danmark, at det er lidt vel tidligt når supermarkederne begunder at handle med chokoladejulemænd og pebernødder allerede i Oktober. Men der skal jo nok være en mor eller to, der på trods af de udtrykker deres apati, smugler en pebernød eller to i kurven ellers var der nok ikke nogen på hylderne.

Far er et ideologisk menneske, som med en eksistentiel sikkerhed mener man inden man handler skal spørge “hvis alle gør som jeg, hvordan vil verden så være?” (DEN lader vi lige stå et øjeblik mens vi tænker på salig Sartre, Camus og Kierkegaard i hver deres himmel. RED)

Derfor bliver der ikke købt noget fra butikkernes julesortiment i valbyhjemmet før julen er inden for armslængde. (Eller han får det i hvert fald ikke at vide. Mor.)

På den baggrund var det en særdeles overrasket far og søn der mødte op til det kulturnatsarrangement som Mor havde opfordret dem til, mens hun klogede sig på universitetet. Overraskelsen kulminerede i at titlen ikke kun indeholdt Rasmus Klump men også ordet JULESTUE. Det var jo trods alt kun 9. Oktober.

Den treårige boblede over af udelt begejstring, da Nordisk Films kulturnatsarrangementet viste sig at indeholde ikke kun Rasmus Klump, men også julestue, julekalender, juleklip og julepandekager (eller måske var det bare pandekager, men det fortaber sig bagerst i en kø med 500 mennesker og èn pandekagebager og en træt far som måtte hjem og bage fordi han er overfølsom for kødannelse)

Den aldrende fader boblede også, omend årsager nok mere skyldtes en indre anklagende dialog om ikke bare smileden at sige “ja skat, det lyder da vældigt” når han ikke lige får lyttet efter detaljen i HENDES anbefalinger (for han har gudskelov ikke fantasi til at forestille sig, at en ægteviv manipulatorisk kunne finde på at glemme “Julestue” i titlen “Rasmus Klump…s Julestue” i sine anbefalinger

image

Men alt andet lige, så nød knægten det og fik en på opleveren. Han vandt lige som de 1000 andre børn skattejagten og fik både en slikkepind og et Anders Andblad i præmie. Han krammede Rasmus Klump og fik autograf af Marlene (Nej ikke sin Mor, men rasmuses juleveninde)

At det hele så bare var Nordisk Film, som havde lavet et reklamestunt for deres børnefilmsportal minbio.dk som i december hver dag sender  Rasmus Klumps Julestue.

Altså på bedste Netflex manėr; kun hvis du har abonnement til 49 kr. pr måned. En nyskabelse på dansk jord (eller internet) og spændende om det holder at de producerer serier kun til minbio.dk på et så lille marked, ovenikøbet på en portal der kun formidler til børn. Hvis kvaliteten skal være et pejlemærke, så må faderen efter at have set afsnit 5 af julekalenderen sige “Nej det holder simpelhen ikke, selv den treårige kunne gennemskue at Rasmus Klump bare var en stiv banse der ikke kunne bevæge munden når han talte til den ellers særdeles levende Marlene.”

Posted from WordPress for Android

Om saintmichels

www.facebook.com/saintmichels
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *